Influències
Ens va enamorar el poema de Loris Malaguzzi, precursor de les Escoles de Reggio Emilia:
L’ infant
és fet de cent.
L’ infant té
cent llengües
cent mans
cent pensaments
cent maneres de pensar
de jugar i de parlar
cent, sempre cent
maneres d’ escoltar
de sorprendre, d’ estimar
cent alegries
per cantar i comprendre
cent maneres
de descobrir
cent maneres
d’ inventar
cent maneres
de somiar.
L’ infant té
cent llengües
( i encara cent, i cent, i cent)
però li’n roben noranta -nou.
L’ escola i la cultura
li separen el cap del cos.
Li diuen:
de pensar sense mans
de fer sense cap
d’ escoltar i de no parlar
de comprendre sense joia
d’ estimar i sorprendre’s
només per Pasqua i per Nadal.
Li diuen:
de descobrir el món que ja existeix
i de cent
li’n roben noranta – nou.
Li diuen
que el joc i la feina,
la realitat i la fantasia,
la ciència i la imaginació,
el cel i la terra,
la raó i els somnis,
són coses
que no van plegades.
Li diuen en definitiva
que el cent no existeix.
L’ infant diu:
Però el cent existeix.
Loris Malaguzzi
El valor de la creativitat, que ja ens va apropar al poeta Miquel Martí i Pol i al grup Comediants des dels inicis; la filosofia com a habilitat per pensar millor i per un mateix, com deia Lipman que vam conèixer de la mà de l’IREF; la Cultura Matemàtica de les Persones i el socio-constructivisme amb el Carlos Gallego; les idees de Loris Malaguzzi i les escoles de Reggio; el Treball per Projectes; l’informe Délors per a la UNESCO; la Pedagogia Sistèmica de la mà del Carles Parellada i la Mercè Travesset, els equips de l’ICE de la UAB d’educació artística, de cultura matemàtica, de les Escoles que Aprenen, d’Educació Infantil, de la Xarxa d’Escoles Sistèmiques, del Grup d’Instituts Innovadors, la pertinença com a escola impulsora del projecte Escola Nova 21…
Aquestes idees, unides a les persones que el duem a terme (infants, mestres, famílies i entorn) pensem que han esdevingut per l’Escola una xarxa d’influències que ha actuat donant lloc a un sistema propi, amb uns ingredients comuns a altres realitats educatives, però amb un bagatge professional profund i singular.